flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

ДСА надала роз’яснення щодо роботи з процесуальними документами, поданими до суду в е-формі

21 грудня 2021, 13:28

Державна судова адміністрація надала офіційні роз'яснення для місцевих, апеляційних судів і територіальних управлінь ДСА, пов'язані з реєстрацією процесуальних документів.

Як йдеться в документі, зроблено це у зв'язку із запитами судів, територіальних управлінь ДСА України про надання роз'яснень щодо окремих питань реєстрації в суді процесуальних документів, поданих до суду в електронній формі без накладення кваліфікованого електронного підпису (далі - КЕП), його невідповідності або недійсності.

У листі ДСА зазначено, що нормами процесуального законодавства встановлені вимоги щодо форми та змісту заяв, клопотань, скарг та інших процесуальних документів, які подаються до суду. Серед вимог до процесуальних документів є обов'язковість наявності підпису особи, яка подає документ (статті 117, 151, 175, 177, 183, 356 Цивільного процесуального кодексу, статті 111, 139, 150, 162, 165, 167, 170, 260 Господарського процесуального кодексу, статті 116, 152, 160, 166, 296 Кодексу адміністративного судочинства).

Норми процесуальних кодексів передбачають, що саме суд перевіряє подані документи на предмет відповідності встановленим зазначеним вимогам (у тому числі щодо наявності та відповідності підпису) та в разі недодержання відповідних вимог повертає їх заявнику без розгляду, або залишає документ без руху, про що постановляє відповідну ухвалу. У такій ухвалі зазначаються недоліки поданих документів та визначаються спосіб і строк їх усунення.

Однією з підстав залишення суддею заяви без розгляду є прямо визначений Цивільним процесуальним кодексом та Господарським процесуальним кодексом випадок, коли заяву не підписано, або підписано особою, яка не має такого права.

Беручи до уваги сукупність згаданих норм процесуальних кодексів, а також зважаючи на те, що винесення ухвали належить до виключних повноважень судді (колегії суддів), вбачається, що розгляд поданих до суду процесуальних документів на предмет відповідності встановленим законодавством вимогам є дискреційним повноваженням судді (колегії суддів).

Також у своєму листі ДСА повідомила, що всі документи, які надходять до суду та є предметом судового розгляду, підлягають реєстрації та передачі визначеному складу суду.

Крім цього, у роз'ясненні йдеться про необхідність друку звіту про результати перевірки КЕП, накладеного на документи, які надійшли до суду в електронній формі.

«У разі надходження на адресу електронної пошти суду процесуальних документів, засвідчених КЕП, необхідно перевірити дійсність електронного підпису та після цього завантажити файли таких документів разом з КЕП до автоматизованої системи документообігу суду.

Крім того, відповідно до пункту 61 розділу ІV "Перехідні положення" Положення про порядок функціонування окремих підсистем (модулів) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи, затвердженого рішенням Вищої ради правосуддя від 17.08.2021 № 1845/0/15-21, до забезпечення початку функціонування всіх підсистем (модулів) ЄСІТС справи розглядаються (формуються та зберігаються) в паперовій формі. Документи, що надійшли до суду в електронній формі, роздруковуються за наявності такої можливості в суді та приєднуються до матеріалів паперової справи.

У зв'язку з цим ДСА вважає, що за наявності технічної можливості звіти про результати перевірки дійсності КЕП мають роздруковуватися в суді та приєднуватися до матеріалів судової справи". Також у разі відсутності електронного підпису ДСА рекомендує складати в довільній формі акт за підписом особи (осіб), відповідальних за прийом, реєстрацію документів, та передавати його разом з отриманими документами визначеному складу суду. Аналогічно пропонується друкувати та передавати судді звіт про результати перевірки КЕП у всіх випадках недійсності електронного підпису.